Přitahuji?
P.MUDr.Ladislav Kubíček
(druhý díl zápisků z exercicií P. Kubíčka vybrala Marie Svatošová)
Bůh věděl předem i o našich chybách. Přesto s námi počítá.
Velikost sv.Augustina spočívá právě v tom, že byl nejdříve lumpem.
Kdyby byl od začátku plný dobroty, neměli bychom dnes ani svatou Moniku.
Ráno by se pomodlila jeden Otčenáš, večer jeden desátek a pak by se dívala na televizi, kdyby tehdy nějaká byla.
Bůh věděl předem o našich slabostech a přesto si nás vyvolil.
Svatý Petr říká: „Vy nejste jenom jeden z četných národů, vy jste národ vyvolený – jste královské kněžstvo.“ Když kněžstvo, tak i s povinností obětovat a usmiřovat!
Jsme majetkem Božím. Nazývá nás svými přáteli a očekává, že s ním jako s přítelem budeme denně rozmlouvat, že s ním budeme prožívat křížovou cestu, ale i obdivovat krásu stvoření.
********
Bolest nevinných
V životě se setkáváme i s bolestí, která určitě není trestem za hřích a nelze ji vysvětlit ani jako prostředek očišťování.
Tato bolest může být smírem za druhé. Zde nalezneme vysvětlení utrpení nevinných, včetně utrpení malých dětí.
Betlémské děti trpí za sobectví svých rodičů a vykupují je. Drastickou scénu vraždění neviňátek je třeba vidět v celém kontextu tehdejší situace. Josef s Marií marně prosí v Betlémě o nocleh. Nebylo pro ně místa-leda ve chlévě.
Často dnes slyšíme otázku, jak se na to či ono utrpení může Bůh dívat.
I dnes jsme svědky utrpení nevinných. I dnes musíme mít odvahu vidět tyto věci v širších souvislostech. Kolik dětí nechal povraždit Herodes a kolik jich před narozením za jediný rok u nás a na celém světě pošlou na smrt vlastní rodiče? To spolu nesouvisí?
Ale může to být ještě jinak. Bolest může být i zdrojem inspirace pro umělce. A kromě toho – člověk potřebuje zkušenost utrpení, aby rozuměl utrpení druhých.
********
Lidé se ze svého otroctví většinou nezpovídají.
Duch sv. chce, abychom byli křesťany do všech důsledků, aby naše lampy hořely.
Strach z čehokoliv, i ze smrti, člověka zotročuje.
Nemám obavu z pomluv, z nepochopení? Nejsem zatrpklý? Co o svobodu připravuje mne? Udržet si svobodu, to je boj. Za svobodu lidé pokládají i život- tak velká je to hodnota. Ke svobodě nás vykoupil Kristus svou smrtí na kříži a svatý Pavel apeluje: „Nenechte se znovu zatáhnout do toho otrockého chomoutu.“ Kdo nezná Krista, nezná ani pravou svobodu.
Otroctví moderní doby známe. I něco tak přirozeného a Bohem daného, jako je sex, se může stát předmětem otroctví. Svoboda vyžaduje úsilí. Je nutno se zapírat – v jídle, sexu atd. Co mě zotročuje?
Nejsem otrokem zvyku a setrvačnosti? Lpím na něčem? Ke svobodě patří i ochota se měnit. Nejsem otrokem své povahy? Svých názorů?
*********
Podle statistiky z roku 2001 se u nás rodí nejméně dětí ze všech států Evropy.
Je tu nejvíce vězňů, nejmenší religiozita, nejvíce rakoviny (spolu s Maďarskem), stoupá počet chorob oběhového ústrojí, přibývá rozvodů a jedináčků.
Že by měl na tyto skutečnosti vliv nedostatek duchovního života? Co s tím? Poslouchat Ducha sv. a dát souhlas k jeho plánům.
Nebude-li Evropa křesťanská, nebude žádná. Obrodný proces je možný jen za předpokladu, že je v plánu Božím. V něm určitě není fiasko lidstva a světa.
Bůh nechává ďábla řádit, ale nenechá ho zvítězit. V dějinách už podobné situace nastaly.
V důsledku mravního úpadku se rozpadla říše římská a další civilizace. Máme jedinou možnost – věřit plánům Božím! Od čeho začít? Od spolků? Od politických stran?
Jedině od sebe, od rodiny. Bůh po nás nechce většinu, ale zásadně kvalitní menšinu.
Komentáře
Nádherný myšlenky - díky. Dneska asi zas někoho "vykupuji" :-)
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.